Börs Tutorial


Hej och Välkomna till min allra första tutorial.
Här kommer jag att försöka visa er i text och bild hur jag gör när jag syr mina börsar.
Tyvärr så blev inte bilderna de bästa eftersom jag fotade med mobilen och ljuset var inte så bra men ni får hålla till godo så länge så kanske jag kan byta ut bilderna så småningom.

Man börjar med ett börsmönster.
Till vissa börsramar kan man få färdiga mönster men det allra bästa är att lära sig hur man ritar egna mönster, då kan man ju köpa precis de ramarna som man själv gillar och rita ett mönster till dessa.
Här finns ett exempel på hur du kan rita ett eget mönster.


När du har ditt börsmönster (köpes eller eget) så ritar du ut två ytterdelar och två foderdelar.


På de två ytterdelarna stryker du ett tjockare mellanlägg (gärna lite vadderat) och på de två foderdelarna stryks ett tunnt mellanlägg.
Dessa hittar du tex hos Bibbis Textil.

 

När detta är klart lägger du ytterdelarna räta mot räta och syr ihop enligt bilden, du ska sy hela vägen längs med sidan via botten och ut till andra sidan.
Foderdelarna läggs också dessa räta mot räta men här lämnar du en vändöppning i botten, enligt bilden.
Sömsmånen beror på ditt mönster.
I detta som följde med min ram, är sömsmånen 1 inch men i mina egenritade mönster har jag ritat in en sömsmån på 1 cm.


För att börsen inte ska bli helt platt måste man sy en söm tvärs över bottenkanterna i sidorna.


Man får testa sig fram hur mycket man ska sy.
På dessa lite mindre börsar tycker jag att 4 cm på varje sida blir perfekt.
Det viktiga är att titta på insidan av börsen och se till att sömmarna ligger ovanpå varandra, sedan är det bara att lägga linjalen tvärs över och dra ett streck.


Sy sedan tvärs över med raksöm, glöm inte att fästa tråden som vanligt så inte tråden går upp.
Upprepa detta steg för båda kanterna på foderdelen och båda kanterna på ytterdelen.


Klipp hörnen ganska nära sömmen.


Så här ska dina två börsdelar se ut nu.


Vänd ytterdelen på börsen så rätsidan är utåt.


Stoppa ner ytterdelen inuti foderdelen.


Nåla delarna kant i kant runt hela öppningen.
Var noga med att se till att sidosömmarna hamnar ovanpå varandra.
Sy runt.
Klipp bort överflödig sömsmån


Vänd ut hela börsen genom vändöppningen i botten.
Här på bilden syns öppningen högst upp i det prickiga fodret.


Sy igen vändöppningen.


Putta ner fodret och stryk hela börsen ordentligt.
Jag brukar stryka extra noga runt kanterna så de blir snygga sen när det är dags att limma.


Om man vill lägga till sin egna namnlapp så är det läge för detta nu.
Jag syr fast den med en raksöm där jag tycker att det passar, beror lite på hur mönstret på tyget har hamnat.


Så, nu är det dags att ta fram ramen och limmet!


Jag har testat lite olika textillim.
Det som heter UHU fungerar till lite allt möjligt men jag gillar nog bäst det från Gütermann som heter HT2, det finns tex på Panduro Hobby.

Jag brukar limma ena sidan i taget.
Trycker in lim i ramen, väntar ca 30 sekunder och sedan pillar jag in börsen i ramen.
Detta moment kan vara lite jobbigt.
I början fick jag lim både på fingrarna och på hela ramen men vart eftersom har jag fått in snitsen och nu går det mycket bättre.


Dessutom brukar jag ta hjälp av en liten skruvmejsel för att peta in börsen i ramen.
Vänta tills limmet har torkat och limma sedan den andra sidan.


Voila! Börsarna är färdiga!

Lycka till och hör gärna av dig om du tycker något saknas i denna tut.

Sedan är det bara att köpa andra snygga börsramar och börja rita mönster.
Här är ett par olika som jag har sytt.




19 kommentarer :

  1. Tusen tack för att du delar med dig , Super bra tut och såååååååååå fina börsar .

    SvaraRadera
  2. tack så jättemycket för detta! måste prova med en gång! en liten fråga bara, hur stora är tygbitarna i förhållande till bygeln? :) /Märta

    SvaraRadera
  3. Jäättebra tut!! Tusen tack för att du delar med dig!! =)

    SvaraRadera
  4. Tack för beskrivningen, nu ska jag nog testa på att sy en jag med.
    /Lisbeth

    SvaraRadera
  5. Jättefin tut! Bra skrivet, enkelt att följa :) tack!!

    SvaraRadera
  6. Jättefin tut! Bra skrivet, enkelt att följa :) tack!!

    SvaraRadera
  7. Jättebra tut du har gjort.
    Supersnygga börsar.

    Mvh Ing-Marie Fyhr

    SvaraRadera
  8. Tack så jättemycket för att du delar med dig! Ikväll har jag tack vare dig vågat sy min första börs :)

    SvaraRadera
  9. Tack! :) Sydde min första börs igår!! :) Måste bara fråga vart man köper så fina ramar och vart det underbara tyget på den understa börsen kommer ifrån (den lila med röd fjäril)??? :) /Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva, va roligt att du sytt en börs!! :)
      Hoppas att allt gick bra.
      De olika ramarna köper jag utomlands men har sett att några kommer ta in dem även till Sverige , tror att 3Exter tex snart kommer lansera några i sin webshop.
      Det lila tyget (som egentligen är grått men inser att det även kan se lila ut på bilden) är också köpt utomlands, jag tror det var från Holland.
      Men du kan hitta jättemånga härliga tyger på tex Etsy.
      Lycka till.
      Kram Tanja

      Radera
  10. Tack! Jag läser den här med jämna mellanrum och köper under tiden på mig byglar. Snart, snart kanske jag vågar prova själv! Är det vanligt vävt tyg som gäller, eller har du några särskilda bra rekommendationer? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du är här och kikar! Hoppas att du snart kommer igång och syr din första börs!
      Jag använder bara vävda tyger för jag tycker det blir bäst men jag har läst och sett bilder på börsar där man använt tex trikå till utsidan men vävt till insidan.
      Det går säkert också bra så länge du stryker på mellanlägg så inte trikån töjs.

      Radera
  11. Hej, tack för bra beskrivning! Skulle vilja göra en börsväska med dragkedja i fodret, kan du visa det med? Passar också på att fråga om du vet var man kan köpa fina smala axelremmar till?
    Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Eftersom jag just nu har paus från mina börsar så har jag ingen sådan beskrivning på gång. Men det finns säkert många bra beskrivningar på nätet om hur du syr i en dragkedja.
      Jag har endast köpt små kedjor man kan ha som axelremmar och de har jag som vanligt hittat på Etsy.com
      Men det finns säkert även många andra varianter.
      Hoppas du hittar något som passar.
      Mvh Tanja

      Radera
  12. Jag söker efter ramar, blanka utan hål. Vilka webbshoppar säljer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ber om ursäkt att jag inte sett din kommentar förens nu.
      Jag vet att 3exter.se ska börja sälja ramar om hon inte redan har gjort det. Annars har jag bara köpt mina från utlandet (USA), har inte funnits så många fina här hemma tyvärr.

      Radera
    2. Hej!

      Ber om ursäkt att jag inte sett din kommentar förens nu.
      Jag vet att 3exter.se ska börja sälja ramar om hon inte redan har gjort det. Annars har jag bara köpt mina från utlandet (USA), har inte funnits så många fina här hemma tyvärr.

      Radera